۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کد : 24923-18090      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد   تعداد بازدید : 57459

تدابير طب سنتي در رابطه با حساسيت پوستي (اگزما) مزمن

قرار گرفتن مداوم در معرض استرس می‎تواند استعداد ابتلا به بعضی از بیماری ها را افزایش دهد و اگزمای مزمن از جمله این موارد است.

به گزارش روابط عمومي دانشكده طب سنتي، متخصص طب سنتي دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان گفت: اگزمای مزمن در شهر کرمان به دلیل آب و هوای خشک شیوع بالایی دارد و یکی از شایعترین موارد اگزمای مزمن با عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود که یک بیماری التهابی پوستی است، که در آن بیمار دچار ضایعات پوستي خارش دار می شود.

دكتر "مهرزاد مهرباني" ادامه داد: در این بیماری به دلیل خشکی پوست، منافذ و شکاف های ریزی در آن ایجاد می شود که از طریق آنها مواد آلرژن و محرک ها می‏ تواند به راحتی وارد بدن شود که واکنش سیستم ایمنی بدن به ورود آنها به صورت ایجاد التهاب و خارش است.

وي افزود: این بیماری یک روند عود کننده و مزمن دارد و بیمار را برای مدت طولانی درگیر می کند و بیمار به دلیل خارش شدید دچار اختلال خواب می شود.

وي ادامه داد: ظاهر ناخوشایند ضایعات پوستی منجر به کاهش حضور بیمار در جمع و اجتماع شده و در نهایت احتمال افسردگی را افزایش دهد.

وي در خصوص اين كه اين بيماري در سنين مختلف الگوهاي متفاوتي دارد گفت: در شیرخواران اغلب با خشکی پوست شروع می شود و به صورت دانه های ترشحدار ملتهب با خارش شدید در نواحی سر و صورت تظاهر می کند.

اين متخصص طب سنتي افزود: در فاصله سنین دو سالگی تا بلوغ، الگوی بیماری متفاوت می شود و اغلب جلوی آرنج و پشت زانو درگیرند؛ و در اثر خاراندن های مکرر، این نواحی ترشحدار شده و خونریزی می کند و در نهایت ضایعات پوستي مزمن بوجود می آید.

وي ادامه داد: در بالغین نواحی درگیر عمدتا شامل کف دست ها و پاها و انگشتان، صورت، گردن، چین های بدن، بازوها و پشت است. این بیماری می تواند با آسم و آلرژی همراه باشد.

دكتر مهرزاد مهرباني براي درمان اين بيماري هم گفت: در درمان این بیماری اجتناب از محرک ها، مرطوب کردن پوست با استفاده از مرطوب کننده ها و حمام آب گرم اهمیت دارد.

وي همچنين ديدگاه طب سنتي را درباره اينگونه بيان كرد و گفت: طب سنتی ایرانی یک طب کلي نگر است و در این دیدگاه، اگزمای مزمن یک سوء مزاج سوداوی است که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد اگر چه نمود آن در پوست ممکن است غالب باشد.

وي ادامه داد: از دیدگاه طب سنتی به دلیل سوء مزاج خشک در این بیماران؛ خارش، بیخوابی، افسردگی و اختلالات روحی، یبوست و ... شیوع بیشتری دارد که متعاقب تاثیر سوء مزاج سوداوی در ارگان های مختلف مانند پوست، مغز و دستگاه گوارش بروز می کند.

اين متخصص طب سنتي براي افرادي كه مبتلا به اين بيماري شده اند هم توصيه هايي كرد و گفت: بیمار مبتلا به اگزمای مزمن باید از مصرف برخی غذا‏ها پرهیز کند، مانند خوراکی های کهنه و مانده- سوسیس و کالباس- فست فود - غذاهای سرخ شده- گوشت گاو و گوساله- بادمجان- عدس- کلم- کنسرویجات - ترشیجات- نوشابه‏ های گاز دار و... .

 وي اضافه كرد: مصرف غذاهای با طبیعت اصطلاحآ مرطوب در این بیماران توصیه می شود و همچنين مصرف آب به مقدار کافی در طول روز، انواع شربت ها، آبمیوه های طبیعی، شیر و ... در اگزمای مزمن کمک کننده است.

دكتر مهرباني در خصوص اين كه اگزماي مزمن در چه فصلي از سال تشديد مي شود عنوان كرد: اگزمای مزمن در فصول سرد و خشک تشدید می شود، لذا لازم است بیماری با سابقه اگزمای مزمن در فصول پاییز و زمستان توجه بیشتری به توصیه‏ های پیشگیری داشته باشد تا احتمال عود بیماری در این فصول کاهش پیدا کند.

 وي همچنين ادامه داد: زندگی در مناطق با آب و هوای مرطوب می تواند شدت بیماری را کاهش دهد و براي افرادی که در مناطقی با آب و هوای خشک، مانند کرمان زندگی می کنند توصیه می شود به منظور مرطوب نگه داشتن پوست خود پس از استحمام و یا شست و شو از کرم های مرطوب کننده استفاده نمایند.

اين عضو هيأت علمي همچنين عنوان كرد: در بیماران مبتلا به اگزمای مزمن، اختلال خواب به دلیل خارشی که ضایعات پوستی به همراه دارد شایع است.

وي افزود: از دیدگاه طب سنتی با توجه به طبیعت خشک این بیماری، نداشتن یک خواب خوب و راحت به دلیل افزایش خشکی می تواند تشدید کننده بیماری باشد.

 وي ادامه داد: بنابراین در کنار درمان ضایعات پوستی که منجر به کاهش اختلال خواب شبانه ناشی از خارش می شود به این بیماران توصیه می شود از دیر و یا کم خوابیدن پرهیز کنند.

اين متخصص طب سنتي درباره دفع مواد زايد بدن هم گفت: در بیماران مبتلا به اگزمای مزمن، یبوست اغلب وجود دارد که می تواند ناشی از غلبه سوء مزاج خشک بر کل بدن باشد.

وي گفت: استفاده از شربت های لعابدار مثل خاکشیر، بالنگو، بارهنگ و ... در این بیماران می تواند مفید باشد.

وي ادامه داد: در این بیماران اضطراب، وسواس، افسردگی و بدبینی می تواند در نتیجه طبیعت سرد و خشک بیماری به طور همزمان وجود داشته باشد و یا به دنبال آن ایجاد گردد.

وي با بيان اين كه در طب سنتي به ورزش اهميت زيادي داده مي شود، عنوان كرد: در بیمارانی که از اگزمای مزمن رنج می برند انجام ورزش های آبی توصیه می شود .

نظر شما :
captcha