۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کد : 25009-30931      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير    تعداد بازدید : 6031

نگاهی به بخش اندوسکپی و کولونوسکپی مرکز آموزشی درمانی افضلی پور

بخش اندوسکوپی و کولونوسکوپی مرکز آموزشی درمانی افضلی پور از سال 1382 با تاسیس این بیمارستان از بیمارستان کرمان درمان به این مرکز منتقل شده است. به منظور آشنایی بیشتر همشهریان با این بخش روابط عمومی این مرکز به فعالیت های این بخش اشاره ای مختصر داشته است:

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی افضلی پور،  این بخش شامل اتاق اندوسکپی بزرگسال، اتاق کولونوسکپی بزرگسال، اتاق اندو وکولون اطفال و اتاق های ریکاوری و اتاق اندو سونوگرافی واتاق مانومتری و اتاق پزشک است.

6 پزشک فوق تخصص، 1 پزشک متخصص و 2 پرستار در این بخش فعالیت می کنند.

میانگین پذیرش ماهیانه  بیماران جهت دریافت خدمات اندوسکپی 292 نفر بیمار بستری و 51 نفر بیمار سرپایی و جهت دریافت خدمات کولونوسکپی 86 نفر بیمار بستری و 61 نفر بیمار سرپایی در هرماه است.

تجهیزات اختصاصی این بخش شامل پروسسور و نور سرد دستگاه ها، اسکوپ های معاینه، دستگاه مانومتری، دستگاه اندو سونوگرافی، اسکوپ دبل بالن و اسکوپ ERCP می باشد

لازم به ذکر است که خدمات اندوسونوگرافی،مانومتری و ERCP فقط در مرکزآموزشی درمانی افضلی پور انجام می شود و دستگاه های نام برده در سایر بیمارستان های دولتی کرمان موجود نیست.

خدماتی که در این بخش انجام می شود شامل اندوسکپی و کولونوسکپی بزرگسال ،آندوسکپی و کولونوسکپی اطفال ،اندو سونو گرافی، باندیگیشن، دبل بالون(انتروسکوپی(مانومتری مری و آنورکتال ،پگ گذاری (پگ گاستروستومی ، ERCPاست.

 

آندوسکوپی چیست؟

آندوسکوپی که از روش‌های کم‌تهاجمی جراحی است .

روشی است که پزشک میتواند به کمک اندوسکوپ اعضا داخلی‌ بدن را با مقاصد تشخیصی و درمانی مورد معاینه قرار دهد، آندوسکوپ یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر با دوربینی بر یک سر آن است. این ابزار که از طریق برش جراحی یا از طریق دهان یا مقعد وارد بدن می‌شود، برای بررسی بخش‌های مختلف بدن، از جمله مفاصل، ریه‌ها، مثانه، دستگاه گوارش و آپاندیس به کار می‌رود.

کولونوسکوپی چیست؟

کولونوسکوپی یک روش تشخیصی است که از آن برای تشخیص و بررسی علائم سرطان روده بزرگ استفاده می‌شود.شامل وارد کردن یک لوله منعطف به درون کانال مقعدی و از طریق آن به راست روده و کولون می‌باشد. کولونوسکوپی به پزشک اجازه می‌دهد که هر گونه ساختارهای سلولی در حال رشد مانند پولیپ و یا سلول‌های سرطانی را تشخیص داده و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهد.

 مانومتری انورکتال چیست؟

مانومتری آنورکتال (مقعدی) یک روش تشخیصی غیر تهاجمی در بیماران مبتلا به یبوست ، بی اختیاری مدفوع و تشخیص هیرشپرونگ در کودکان می باشد.

در این کار پزشک به بررسی فشار اسفنکتر مقعد، رفلکس های عصبی روده و بر رسی عضلات کف لگن که برای دفع مدفوع  لازم است می پردازد. اگر فعالیت عضلات این منطقه هماهنگ نباشد یا یکی از انها ضعیف شود اختلال در دفع ایجاد میشود .

مانومتری مری چیست؟

مانومتری مری یک تست سرپایی است که برای تعیین مشکلات حرکتی و فشاری در مری انجام می شود.معمولا برای بیمارانی پیشنهاد می شود که اختلال در بلع, سوزش سر دل یا رفلاکس و درد قفسه سینه دارند.

اندوسونوگرافی چیست؟

اندوسونوگرافی یک روش کم تهاجمی به منظور معاینه و بررسی بیماری های گوارشی و ریوی است.این روش که جنبه تشخیصی و درمانی دارد پزشک در حین اندوسکوپی داخلی ،سونوگرافی اطراف لوله گوارش را نیز انجام می دهد .

در این روش یک اندوسکوپ مخصوص با استفاده از امواج صوتی فرکانس بالا، تصاویری دقیق از قسمت های مختلف دستگاه گوارش و قفسه سینه و اعضای دیگر بدن مثل پانکراس، مجرای صفراوی، کبد و غدد لنفاوی ایجاد می کند.

ERCP چيست؟

ERCP  برای تشخیص و درمان بیماری های مجاری صفراوی و پانکراس به کار می رود.

یکی از مهمترین و شایعترین کاربردهای ERCPخارج کردن سنگ های مجرای مشترک صفراوی (کلودوک)است . 

 

IMG_1056
IMG_1059
IMG_1061
IMG_1065
نظر شما :
captcha