۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کد : 24912-33182      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ دوشنبه ۴ آذر   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ آذر    تعداد بازدید : 1334
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

97 درصد موارد ابتلا به آنفولانزا با استراحت و مصرف مایعات تا یک هفته بهبود می یابد

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در فصل پاییز بیماری های سرماخوردگی و عفونت های تنفسی میزان بروز آنها بالا می رود که از جمله این بیماری ها بیماری آنفولانزا است گفت: در غالب موارد، حدود 97 تا 98 درصد موارد، این بیماری با استراحت در منزل، مصرف مایعات و درمان علامتی، طی مدت چند روز تا یک هفته بهبود پیدا می کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی، دکتر حسین عرفانی در سفر به کرمان  افزود: تاکید می کنیم افرادی که مبتلا به آنفولانزا می شوند با توجه به قدرت سرایت بیماری، فاصله خود را از دیگران حفظ کنند، روبوسی نکنند، دست ندهند، جلوی دهان خود را موقع سرفه و عطسه بگیرند، در منزل استراحت کنند و از حضور در اماکن تجمعی پرهیز کنند تا ویروس در جامعه پخش نشود.

 

وی توصیه کرد: شست و شوی دست ها یکی از مهم ترین عواملی است که می توان در پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری تاثیر داشته باشد که باید به عنوان یک فرهنگ و رفتار در جامعه جا بیاندازیم.

 

دکتر عرفانی در خصوص بازدید از روند عفونت های تنفسی در کرمان گفت: چیزی که در استان کرمان شاهد افزایش آن بوده ایم مورد غیرطبیعی نیست بلکه افزایش تعداد موارد آنفولانزای فصلی است که از روند بیماری در کل کشور و در منطقه و دنیا تبعیت می کند.

 

وی ادامه داد: در نیمکره شمالی کره زمین در این فصل از سال، بیماری آنفولانزا ممکن است افزایش میزان شیوع و بروز داشته باشد.

 

وی در ادامه گفت: در همه دنیا از جمله ایران و استان کرمان، 2 تا 3 درصد موارد ابتلا به آنفولانزا، ممکن است یک بیماری شدید تنفسی ایجاد کند.

 

وی تاکید کرد: در این موارد بیماری شدید تنفسی، توصیه اکید می شود که حتما بیمار در بیمارستان بستری و تحت درمان بیمارستانی قرار بگیرد.

 

دکتر عرفانی ادامه داد: از این تعداد ممکن است تعدادی بدحال تر باشند و نیاز به بخش مراقبت های ویژه تنفسی داشته باشند و ممکن است در اقلیت موارد که خیلی انگشت شمار هستند، در اثر شدت عوارض بیماری خدایی ناکرده جان خود را از دست بدهند.

 

وی بیان کرد: باید توجه کرد که بعضی از گروه های جمعیتی جامعه با توجه به ضعف سیستم ایمنی، ممکن است ابتلا به آنفولانزا در آنها خطرناک تر باشد.

 

وی در تشریح این گروه ها گفت: این گروه شامل، دو گروه سنی کودکان زیر پنج سال و افراد سالمند بالای 60 سال، خانم های باردار، کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و بیماری مزمنی دارند، کسانی که مرتب آسپرین مصرف می کنند، کسانی که مرتب از داروهای کورتونی استفاده می کنند.

 

 وی ادامه داد: کسانی که بیماری های مزمن قلبی عروقی به استثنای فشار خون دارند، کسانی که بیماری مزمن ریوی مثل آسم یا برونشیت مزمن دارند، کسانی که بیماری مزمن کلیوی دارند مثل افراد دیالیزی، کسانی بیماری مزمن غدد دارند مثل دیابت، کسانی که تحت درمان شیمی درمانی باشند، کسانی که مبتلا به ویروس اچ آی وی باشند، کسانی که چاقی مفرط داشته باشند، این افراد باید بیشتر مراقب خود باشند زیرا آنفولانزا می تواند در این افراد شدیدتر باشد.

 

وی در خصوص داروهای آنفولانزا گفت: داروی ضد ویروسی موثری در برابر آنفولانزا وجود دارد که در موارد آنفولانزای معمولی و سرماخوردگی اصلا توصیه نمی شود.

 

وی ادامه داد: زیرا مصرف بی رویه دارو، باعث می شود یک مقاومت آنتی بیوتیکی به صورت القایی در جامعه داشته باشیم و عوامل بیماریزای ویروسی به این دارو مقاومت پیدا کنند و افرادی که نیاز به درمان با این دارو دارند هم بعدا نتوانند از درمان جواب مناسب بگیرند.

 

چه کسانی واکسن آنفولانزا دریافت می کنند؟

وی در خصوص واکسیناسیون آنفولانزا گفت: دو گروه توصیه می شود حتما واکسن آنفولانزا دریافت کنند، یکی افراد در معرض تماس که سیستم ایمنی آنها مشکلی ندارد ولی به دلیل مواجهات پزشکی بیشتر در معرض ابتلا هستند، مثل کادر پرسنل بیمارستانی و بهداشتی، پرسنل دامپزشکی، پرسنل محیط بانی و یا کسانی که در کشتارگاه طیور فعالیت دارند و دیگری افراد در معرض خطر که سیستم ایمنی آنها ضعیف است که شامل افراد زیر 5 سال و بالای 60 سال و کسانی که اشاره شد سیستم ایمنی آنها به دلیل بیماری ضعیف است، می شود

.

وی گفت: تولید واکسن هر سال با سال قبل ممکن است با توجه به ویروس های در گردش تفاوت داشته باشد

.

وی در خصوص زمان دریافت واکسن آنفولانزا گفت: از شهریور ماه هر سال که واکسن مربوط به نیم کره شمالی زمین توسط کارخانه های سازنده تولید و عرضه می شود، می توان واکسن را دریافت کرده که دو هفته بعد از تلقیح واکسن ایمنی در برابر ویروس در بدن ایجاد می شود.

 

دکتر عرفانی افزود: واکسن هر سال تا آخر بهار سال بعد هر وقت استفاده شود اثربخشی دارد ولی به این دلیل توصیه می شود زودتر واکسن زده شود که زودتر ایمنی در برابر عوامل بیماری زا ایجاد شود و ما بیمار نشویم.

 

وی خاطر نشان کرد: البته همه جمعیت جامعه نیاز نیست واکسن دریافت کنند بلکه همان دو گروه که عنوان شد بهتر است واکسیناسیون انجام دهند و سایر افراد جامعه توصیه می شود که موارد بهداشتی را رعایت کنند که در درجه اول بیمار نشوند و در درجه دوم در صورت بیمار شدن، بدانند چگونه در موارد خفیف خودمراقبتی داشته باشند و از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنند و در صورت شدت بیماری هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرند. 

 

وی همچنین گفت: زدن واکسن به این معنا نیست که دیگر هیچ سرما خوردگی یا آنفولانزایی نگیریم بلکه از آنفولانزاهای غالبی که این واکسن علیه آنها عمل می کند پیشگیری می شود و در کنار آن باید مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

 

   دکتر عرفانی افزود: واکسن آنفولانزا جزو واکسن های بی خطری است که در دوران بارداری هیچ گونه منعی ندارد بلکه توصیه هم می شود.

 

 

 

نظر شما :
captcha