۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کد : 25281-34540      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن    تعداد بازدید : 493

همه آنچه که باید در مورد کرونا ویروس بدانیم برگرفته از آخرین یافته های علمی سازمان جهانی بهداشت(WHO)

در اواخر سال 2019 میلادی تعدادی بیمارمبتلا به ذات الریه گزارش شد که در آن زمان عامل ویروس آن ناشناخته بود و الان به نام کرونا ویروس جدید 2019 معروف شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به نقل از سازمان جهانی بهداشت، کرونا ویروس شامل گروه بزرگی از ویروس ها می شود که شامل مواد ژنتیکی و یک لایه پوششی است که بروی آن میله های پروتئینی قرار دارد که شبیه تاج یا crown (کراون) هستند و به همین علت به آن کورونا ویروس می گویند.

 

انواع مختلفی از کورونا ویروس وجود دارد که علایم تنفسی و برخی اوقات علایم گوارشی می دهند. علایم تنفسی شامل یک طیف از سرماخوردگی تا ذات الریه می شوند. و در اکثر موارد یک بیماری خفیف ایجاد می شود.

 

 ولی برخی از انواع کورونا ویروس  علایم شدید ایجاد می کنند. مانند بیماری SARS (سارس) که اولین بار در سال 2003 میلادی از چین شروع شد و بیماری MERS  (مرس) که در سال 2012 میلادی از عربستان شروع شد. کرونا ویروس جدید از اواخر سال 2019 میلادی از چین شروع شد.

 

این بیماری به صورت ذات الریه در کارگران بازار غذاهای دریایی و حیوانات زنده در ووهان چین گزارش شد و به تدریج به کسانیکه با این بیماران در ارتباط بودند منتقل شد: یعنی اعضای خانواده و نیز پرسنل کادر درمانی در حال حاضر تعداد قابل توجهی از این بیماری گزارش شده است که اکثر آنان از چین و تعدادی نیز از سایر کشورهای دنیا گزارش شده اند.

 

منشاء  این ویروس از کجاست؟

 

این ویروس عمدتاً در بین حیوانات در حال چرخش است ولی به انسان ها نیز سرایت نموده است. که عوامل مختلفی در انتقال از حیوان به انسان دخیل هستند، از جمله بروز جهش در ویروس یا تماس مداوم انسان با حیوان. بطور مثال بیماری MERS  از شتر به انسان سرایت نمود و بیماری SARS  از نوع خاصی گربه سرایت نمود ولی مخزن حیوانی کورونا ویروس جدید هنوز مشخص نشده است.

 

نحوه انتقال این بیماری چگونه است؟

مسیر دقیق انتقال این ویروس هنوز به طور کامل مشخص نشده است. ولی به عنوان یک اصل کلی، ویروس های تنفسی از طریق ریزقطرات منتقل می شوند. حال یا از طریق سرفه و عطسه و یا از طریق لمس کردن اشیای آلوده به ویروس.

 

گروه های در معرض خطر عبارتند از:

  • کسانیکه تماس نزدیک با حیوانات دارند مانند: افراد شاغل در بازارهای فروش حیوانات زنده
  • افرادیکه از بیماران مبتلا مراقبت می کنند، از جمله افراد خانواده ایشان و ارائه دهندگان خدمات سلامت.

علایم این بیماری کدامند؟

 

براساس دانسته های کنونی این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید می تواند بروز کند و با علائمی همچون تب، سرفه، تنگی نفس و در موارد شدید ممکن است ذات الریه، نارسایی کلیه و مرگ رخ دهد.

 

درصد مرگ ناشی ازاین بیماری هنوز به طور قطع مشخص نیست.

چگونه می توان این بیماری را تشخیص داد؟

 

از آزمایش های پیشرفته تحت عنوان PcR (پی سی آر) می توان استفاده نمود.

درمان:

 

درمان اختصاصی برای این بیماری هنوز کشف نشده است و درمان های موجود بیشتر جنبه مراقبتی و حمایتی دارند. همچنین واکسن هم ندارد. درمان و واکسن هر دو در حال تحقیق هستند.

 

چگونه می توان از این بیماری پیشگیری نمود؟

 

این بیماری در حال حاضر در محدوده های خاص جغرافیایی وجود دارد ولی یک سری توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد:

 

جلوی بینی و دهان خود را هنگام عطسه و سرفه با یک دستمال کاغذی یا گودی آرنج بگیرید.

 

از تماس با کسانیکه علایم بیماری حاد تنفسی دارند پرهیز نمایید.

 

کسانیکه با بیمار در تماس هستند و نیز خود بیماران از ماسک استفاده نمایند.

 

دست ها را مرتب با آب و صابون بشویید.

 

حتی المقدور از تماس بی مورد با حیوانات پرهیز نمایید و اگر به حیوان یا محصولات حیوانی دست زدید، دست خود را با آب و صابون بشویید.

 

همچنین فرآورده های حیوانی کاملاً پخته شوند.

 

خیلی مهم است که اگر احساس می کنید بیمار شده اید در منزل استراحت نمایید و اگر دچار علائمی همچون تب و سرفه و تنگی نفس شُدید به پزشک مراجعه نمایید. همچنین اگر سابقه سفر به مناطق آلوده را دارید به پزشک خود بگویید.

 

به هر حال باید بدانیم که این بیماری در مراحل اولیه بروز است و ممکن است آنچه که در مورد این بیماری می دانیم به مرور زمان تغییر کند.

 

نظر شما :
captcha