۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کد : 25281-34879      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند    تعداد بازدید : 1654

نشست خبری مسئولان دانشگاه با موضوع"کرونا ویروس" برگزار شد

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان چهارم اسفندماه در نشستی خبری با موضوع"کرونا ویروس" به سئوالات خبرنگاران در رابطه با این بیماری پاسخ دادند.

تصمیم گیری بر اساس شرایط روز

 

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان  با بیان اینکه  کاهش دغدغه جامعه  یکی از دغدغه های مسئولان دانشگاه  است، گفت: هر آنچه اطلاع رسانی می شود بر اساس  مستندات علمی و واقعی است.

 

 

وی با بیان این موضوع که قصد کتمان کردن مسائل را نداریم گفت:  به دلیل اینکه ویروس کرونا، ویروس جدیدی است و ممکن است رفتارهایی را داشته باشد که تصمیمات حوزه سلامت را تغییر بدهد لذا تصمیم هایی که گرفته می شود به دلیل شرایط روز است.

 

 

وی تاکید کرد: این بحث هم مطرح است که با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نگرانی ها را بیشتر کنیم لذا باید بر اساس منطق و تجارب سایر شهرها و کشورها تصمیم گیری کرد و اصحاب رسانه نیز در این زمینه می توانند کمک کنند.

 

 

دکتر رشیدی نژاد گفت: کرونا ویروس و اطلاع رسانی در مورد این بیماری در کرمان مدیریت شده از ابتدا که نشست ویدئو کنفرانسی با وزارت بهداشت برگزار شد و بر اساس همان برنامه های دانشگاه چیدمان شد و قبل از این مهم نیز اصول و مراقبت های بهداشتی  منتشر شده است.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: کلیپ های خوبی در مورد کرونا ویروس تهیه شده که به وزارت خانه نیز ارسال شده است، امکانات بیمارستانی فراهم شده، کمیته تخصصی صاحب نظر در دانشگاه تشکیل شده و هر روز بیمارستان ها و اماکن مختلف را پایش می کنند.

 

 

کاهش تجمعات غیر ضروری

 

وی در پاسخ به سئوال کنترل ورود و خروج به استان گفت: افرادی که از خارج از کشور وارد کشور می شوند از قبل هماهنگی با مرز ورودی انجام شده اما در زمینه افراد داخلی امکان پذیر نیست برای مسافران داخلی نمی توان گیت ورودی بگذاریم.

 

 

وی  افزود: در زمینه تجمعات تصمیم های خوبی گرفته شد و باید تجمعات غیرضرور کاهش پیدا کند و برخی فعالیت داخل استانی نیز لغو شده است.

 

 

با گران فروشی و احتکار برخورد می شود

 

وی به بازدید از داروخانه ها اشاره کرد و گفت: با گران فروشی و احتکار برخورد می شود هجوم مردم به داروخانه ها ذخایر داروخانه ها را کم می کند به همین دلیل خرید ماسک جدید و فروش آن توسط داروخانه ها ممنوع شده و این مهم از طریق حوزه بهداشتی انجام و به محض رسیدن محموله در مکان های مورد نظر توزیع می شود.

 

 

وی تصریح کرد: ماسک برای افرادی است که دچار بیماری شده اند و برای افرادی که از این افراد مراقبت نزدیک دارند مانند تیم پزشکی است.

 

 

وی تاکید کرد: تخلفات در زمینه گران فروشی و احتکار از طریق شماره 124 و 190 اعلام شود.

 

 

موارد مشکوک به کرونا ویروس تحت مراقبت هستند

 

 

رئیس دانشگاه با بیان اینکه تعداد معدودی  از استان کرمان مشکوک به کرونا ویروس هستند، گفت: سه تا چهار بیمار از قبل بستری بوده اند و بستری این افراد ادامه پیدا کرده است پزشک ترجیح داده اند به عنوان مورد مشکوک بستری شوند.

 

 

وی ادامه داد: چند مورد مسافر نیز به عنوان مشکوک تحت مراقبت هستند و تاکنون موردی ثابت نشده یا اینکه آزمایش مثبت اعلام شود.

 

 

وی گفت: نمونه افراد مشکوک به آزمایشگاه ارسال شده است اما شک ضعیف است و امیدواریم با صحت و سلامت این افراد مرخص شوند.

 

 

تاکنون فردی به دلیل کرونا ویروس در استان فوت نکرده است

 

 

وی گفت: تاکنون هیچ فردی به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در استان کرمان فوت نکرده است.

 

 

رئیس دانشگاه در مورد این بیماری گفت:  80 درصد موارد بیماری خفیف است و مشکلی ایجاد نمی کند و 20 درصد شدید است نیاز به بستری می باشد و پنج درصد از این تعداد  شدیدتر است که ممکن است عارضه جدی تر پیدا کند و نهایت زیر 2 درصد ممکن است مرگ و میر اتفاق بیفتد و این بر اساس موارد دیده شده در چین است.

 

 

رعایت بهداشت فردی مهم ترین اصل

 

 

وی با تاکید بر این موضوع که رسانه ها طریقه شست و شوی دست ها را به مردم آموزش دهند، تصریح کرد: این ویروس  از طریق هوا منتقل نمی شود اما از طریق ریز قطرات فرد آلوده منتقل می شود.

 

 

وی با بیان اینکه رفتار کرونا ویروس قابل پیش بینی نیست تصریح کرد: حدود 30 کشور گرفتار شده و مخصوص منطقه و کشور خاصی نیست.

 

 

وی افزود: اشیا آلوده راه دیگر انتقال ویروس است و ویروس بر روی اشیا بین 2 تا 9 روز می تواند زنده بماند.

 

 

وی افزود: زمانی می توان گفت بیماری دچار کرونا شده که نمونه آزمایشگاهی وی مثبت شود قرار است یک نفر در این مورد اظهار نظر کند و یک سخنگوی واحد باشد.

 

 

وی تاکید کرد: آزمایش افراد مشکوک به کرونا ویروس در کشور در دو مرکز انجام می شود لذا با توجه به حجم نمونه ها و ظرفیت این مراکز پاسخ این آزمایشا ها 48 تا 72 ساعت طول می کشد.

 

 

وی ادامه داد: شهرهای دیگر استان کرمان نیز فقط یک مورد مشکوک به بیماری کرونا در بم بوده که علائم بالینی بیماری با علائم بیماری این فرد تطبیق نداشته است.

 

 

مردم از خرید پرنده ها خودداری کنند

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد بازار فروش پرنده ها در شهر کرمان گفت: به مردم توصیه‌ می‌کنیم که از بازار فروش حیوانات خرید انجام ندهند.

 

 

دکتر سید وحید احمدی طباطبایی افزود: جابه‌جایی بازار فروش حیوانات خواسته‌ی ما بوده و اخیرا با شهرداری و فرمانداری هماهنگی کردیم و مقدمات کار برای جابه‌جایی آن فراهم شده است.

 

 

وی در مورد حضور کارگران چینی در استان بویژه شهرستان زرند گفت: کارگران چینی دو دسته هستند؛ گروهی که سال‌ها مسافرت نداشتند و مثل خودمان هستند. گروه دیگری که به‌تازگی آمده‌اند.

 

 

این گروه قرار شده تحت مراقبت باشند تا چنانچه علائمی از بیماری داشتند اقدامات لازم درباره‌ی آنها صورت گیرد.

 

 

تعطیلی مدارس فقط به دلیل پیشگیری است

 

 

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت:  پیشگیری دو رکن رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی دارد، اظهار کرد: «مدارس و دانشگاه‌ها که تجمعات در آن زیاد است می‌توانند گردش ویروس را در جامعه تند کنند.

 

 

در کرمان تصمیم گرفته شد که طوری اقدام کنیم تا به‌قول معروف دست پیش بگیریم که قرار نباشد اتفاقی بیفتد و بعد دنبال مهار بیماری باشیم.

 

 

دکتر نوذر نخعی افزود: براساس تجارب کشور چین و مطالعه‌ای که درباره‌ی ۴۴ هزار نفر بیمار صورت گرفته معلوم شده که درصد کودکان مبتلا بسیار بسیار اندک بوده است. روی ۱۳۸ بیمار بستری شده‌ی قطعی کروناویروس که مقاله‌اش چند روز پیش در مجله‌ای معتبر چاپ شد اعلام کردند فرد زیر ۲۲ ساله بیمار نبوده است.

 

 

اینکه مردم می‌گویند اتفاقی افتاده مدرسه‌ها تعطیل شده است، نه اتفاقی نیفتاده بلکه فقط به‌دلیل پیشگیری بوده است تا گردش ویروس اتفاق نیفتد.

 

 

IMG_4844
IMG_4845
IMG_4846
IMG_4847
IMG_4849
IMG_4850
IMG_4854
IMG_4855
IMG_4856
IMG_4857
IMG_4859
IMG_4860
IMG_4862
IMG_4865
IMG_4866
IMG_4868
نظر شما :
captcha