۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کد : 24912-37710      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر    تعداد بازدید : 377

تشریح اهمیت سلامت زنان در دوران همه گیری کووید 19

24 تا 30 مهرماه، هفته ملی سلامت زنان نامگذاری شده است که امسال نیز با توجه به همه گیری ویروس کرونا، موضوع "سلامت زنان در دوران کرونا" برای آن انتخاب شده است.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی در این باره گفت: اگر چه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید 19، خطر مستقیم بیشتری سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری بر سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی زنان می تواند آسیب های جدی به خانواده و جامعه وارد نماید.

دکتر منصوره صافی زاده افزود: علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید 19 در زنان، افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری در خانواده، پیشگامی زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست و بد رفتاری ها و آسیب های آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و ... آسیب های جدی به سلامت زنان وارد خواهد آورد.

وی ادامه داد: بعلاوه در چنین شرایطی کم نیستند زنانی که کار خود را از دست می دهند یا با مشکلاتی در زمینه شغلی مواجه می شوند.

وی در تشریح این مشاغل گفت: زنان کارگر خانگی، کارگران مزارع، زنان کارگر کارخانجات تولیدی، زنان فروشنده خیابانی، زنان دستفروش و زنانی که محصولات خانگی خود را برای فروش به بازارهای روز عرضه می کرده اند، کارکنان خدماتی آرایشگران و... از این گروه هستند.

وی بیان کرد: به این گروه های شغلی، گروه بسیار مهم کارکنان نظام سلامت از بهورز و مراقب و ماما و پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستان های کشور که اکثریت آنان به ویژه در خط مقدم مبارزه با اپیدمی کووید 19، زنان هستند، را باید اضافه کرد.

صافی زاده گفت: این گروه از جان و روان خود برای مقابله با این بیماری مایه گذاشته و استرس های مضاعفی را متحمل می شوند.

وی ادامه داد: همچنین گرچه اقدامات نظام سلامت برای حفظ سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان قابل توجه بوده است، اما تاثیر استرس های دوره همه گیری کووید 19 را بر سلامت روانی زنان باردار و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در آنان را نباید نادیده گرفت.

وی تاکید کرد: لذا زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه می باشند.

 

نظر شما :
captcha