روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
کد : 24923-17112      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۳ مهر تعداد بازدید : 11682

عمومی | پیشگیری از آلزایمر از دیدگاه طب سنتی ایران

پیشگیری از آلزایمر از دیدگاه طب سنتی ایران
ميزان شيوع بيماري آلزايمر بعد از 65 سالگي به ازاي هر 5 سال دو برابر می‎شود، به طوري که 40 تا 50 درصد سالمندان بالاي 85 سال جامعه مبتلا به اين بيماري هستند و افزايش سن، مهمترين عامل خاطر جهت ابتلا به اين بيماري است.

به گزارش روابط عمومي دانشكده طب سنتي،متخصص طب سنتی  در این رابطه گفت:  بيماري آلزايمر نوعي اختلال مغزي مزمن پيش رونده و ناتوان کننده است  که مشکل بزرگی براي سلامت جامعه محسوب می شود و بر روابط بين فردي و اجتماعي نيز اثر دارد.

دكتر"هاله تاج الديني" افزود: ميزان بروز اختلال آلزايمر به شکل هشداردهنده ای در حال افزايش در تمامي جهان است و به عنوان يک دغدغه اجتماعي در بسياري از کشورها است.

 وي توصيه هاي كلي را در رابطه با تغذيه كه براي تمام بيماري ها، از جمله فراموشي خوب است را اينگونه بيان كرد و گفت: غذا خوردن تنها باید هنگامی صورت گیرد که معده و روده باریک از غذای قبلی خالی شده باشد و احساس گرسنگی به فرد روی دهد. در این هنگام باید پیش از احساس سیری کامل دست از غذا کشید.

وی از دیگر توصیه های خود را  عدم مداومت بر مصرف یک نوع غذا عنوان کرد و گفت: انواع غذاها باید در رژیم غذایی فرد باشد زیرا مداومت بر خوردن یک نوع غذا عامل بیماری است.

وی ادامه داد: باید از فعالیت بدنی شدید یا حالات روانی شدید پس از خوردن غذا پرهیز کرد زیرا این موارد سبب اختلال در هضم غذا می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیاده روی سبک به خصوص بعد از وعده ناهار به هضم غذا کمک می‌کند، اظهار داشت: پرهیز از نوشیدن آب همراه یا بلافاصله پس از غذا، توجه به وعده‌های غذایی در فصول مختلف از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

وي در مورد پرهیز غذایی در دوران سالمندی گفت: سالمندان از خوردن غذاهای سودا‌‌ زا مانند عدس، بادمجان، گوشت گاو، گوشت خشک شده، غذا‌های شور یا نمک سود و غذاهای بلغم‌‌زا مانند ماهی، هندوانه، و خیار پرهيز كنند.

 دكتر تاج الديني توصيه كرد: افرادی که دچار بيماري آلزايمر و فراموشي شده اند از مصرف برخی از مواد غذایی مانند مغز بادام، فندق، نارگیل و گردو، انجیر خشک و مویز سرخ را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه، درباره عوامل ايجاد كننده نسيان(فراموشي)،گفت: اطبا طب سنتی از یکسری خوردنی ها و نوشیدنی ها به عنوان عوامل ایجاد کننده نسیان (فراموشي) نام برده اند.

وی ادامه داد: مصرف زیاد پیاز، خوردن نوع سيب ترش،زیاده روی در مصرف گشنیز، باقلا، قارچ، لوبیا، سیر و کلم در کتب طب سنتی به عنوان عوامل ایجاد نسیان یاد شده است و پرهیز از آنها را برای بیماران مبتلا به آلزایمر توصیه مي شود.

 وي اضافه كرد:خوردن مغز سر گوسفند را جمعی از اطبا، از عوامل ایجاد کننده فراموشی دانسته‌اند.

 دكتر تاج الديني درباره نوشيدني هايي كه باعث فراموشي مي شوند گفت: زیاده روی در مصرف آب سرد از مضرترین چیزها برای ایجاد فراموشی است و ما پرهیز ازآب سرد را در افراد مبتلا به آلزایمر گوشزد می كنيم.

وي رابطه بين ورزش و فراموشي را اينگونه بيان كرد و گفت: برای پیشگیری از نسیان(فراموشي) پیاده روی و ورزش سبک مانند حرکت دادن دستها و پاها توصیه مي شود و از انجام ورزش های سنگین و خسته کننده پرهيز كنيد.

وي در پايان افزود: افزایش فعالیت های مغزی با کمک خواندن، حفظ کردن و به یادآوردن مطالب، این فعالیت‌ها به منزله "ورزش مغز"در نظر گرفته شده است و از مواردی است که برای جلوگیری از نسیان مفید است .