روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
کد : 24923-18414      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ شهريور تعداد بازدید : 41834

عمومی | درمان نازایی و ناباروری در مرکز آموزشی درمانی افضلی پور کرمان

درمان نازایی و ناباروری در مرکز آموزشی درمانی افضلی پور کرمان
شاید همه ما این اصطلاح "اجاق کور" را شنیده باشیم این اصطلاح را در گذشته برای افرادی بکار می‌بردند که صاحب اولاد نمی‌شدند، اما "اجاق کور" از آن جمله اصطلاح هایی است که امروزه به فراموشی سپرده شده زیرا با پیشرفت های علمی که انجام شده می‌توان ناباروری و نازایی را درمان کرد.

دارو درمانی، اهدای جنین، فریز اسپرم، فریز تخمک، آی یو آی و آی وی اف از جمله راههای درمانی متداولی است که در دنیا برای درمان ناباروری و نازایی تجویز می کنند.

 در کشور ما نیز این روش ها را برای درمان ناباروری و نازایی به کار می برند استان کرمان نیز از این امر مستثنی نیست و این روش های درمانی توسط بخش آی وی اف دانشگاه علوم پزشکی کرمان که در مرکز آموزشی درمانی افضلی پور مستقر است انجام می شود.

 رئیس بخش آی وی اف (IVF ) مرکز آموزشی درمانی افضلی پور در این رابطه گفت: بخش آی وی اف در بیمارستان افضلی پور از سال 1385 به همت مسئولان وقت دانشگاه علوم پزشکی کرمان راه اندازی شد و اکنون با گذشت یک دهه از فعالیت آماده ارائه هر گونه خدمات درمانی به مراجعان و زوجین است.

دکتر ویکتوریا حبیب زاده افزود: این بخش از قسمت های مختلف شامل ویزیت مردان، ویزیت زنان، آزمایشگاه، کلینیک شامل اتاق سونوگرافی، تزریقات، مشاوره دارویی، اتاق عمل پانکچر و اتاق عمل لاپاراسکوپی وبیوپسی، ریکاوری، اتاق نمونه گیری، اتاق ایزوله و اتاق آی یو آی و  اتاق آی  وی اف است.

وی ادامه داد: بیماران در گام اول به پذیرش مراجعه کرده و با ارائه شناسنامه و کارت ملی، برای زوجین پرونده تشکیل می شود، بعد از انجام مشاوره و آزمایش های تکمیلی  و با توجه به مدارک بیماران، نسبت به درمان از طریق آی یو آی  یا آی وی اف و سایر راه های درمانی اقدام می شود.

وی افزود: در این مرکز علاوه بر آی وی اف، فریز اسپرم، فریز تخمک، فریز جنین، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، کورتاژتشخیصی، بیوپسی اندومتر اسپرموگرام و آزمایش های هورمونی مرتبط با ناباروری، اهدای تخمک، اهدای جنین و یا رحم اجاره ای و آسپیراسیون اسپرم صورت می پذیرد.

دکتر حبیب زاده درخصوص موفق بودن درمان در این بخش گفت: درصد موفقیت آی وی اف  در این مرکز به طور متوسط 25 تا 30 درصد است که درصد قبولی آن در مقایسه با سایر مراکز مشابه در ایران قابل قبول است.

 به گفته وی درصد موفقیت حاصل از آی وی اف  بطور متوسط در سطح کشور و جهان 25 تا 35 ذکر می شود.

وی در مورد اینکه کدام یک از روش های درمانی ناباروری و نازایی با آی یو آی(تزریق داخل رحمی) و یا آی وی اف بهتر است؟ گفت:  انتخاب نوع درمان با شرایط بیمار است و هیچ گونه تمایل یا سلیقه شخصی دخالت ندارد که داوطلب کدام روش باشد.

 وی افزود: درصد موفقیت آی یو آی 10تا 15درصد بوده و برای زوجینی پیشنهاد می شود که از نظر آناتومیک و فیزیولوژیک مشکل حادی درسیستم تناسلی و عملکرد جنسی نداشته باشند و ضمن اینکه هزینه درمان در این مرکز با توجه به استفاده لوازم مصرفی و اینکه آیا فرد، جنین فریز شده دارد یا خیر و یا اینکه همسر وی نیاز به بیوپسی دارد یا خیر و سایر عوامل دیگر معادل 3تا 5میلیون تومان متغیر است.   

این متخصص و جراح بیماری های زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی اهدای جنین را  از دیگر خدماتی عنوان کرد که در بخش آی وی اف بیمارستان افضلی پور ارائه می شود.

وی افزود: درصورتی که هیچ یک از دو راه درمان قبل برای زوجین قابل استفاده نباشد به زوجینی که تمایل به فرزندآوری دارند اهدای جنین توصیه می شود که پس از تایید پزشک اندرولوژیست و فلوشیپ نازایی مبنی بر اینکه این زوج قادر به فرزنددار شدن نیستند فرم مربوطه تکمیل و برای انجام مراحل قانونی به دادگاه خانواده ارجاع داده می شوند و سپس برای درمان به مرکز ناباروری مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: برای اهدای جنین زوج یا از طریق مرکز معرفی می شود و یا زوجین  زوج دیگری را به عنوان داوطلب اهدای جنین به مرکز معرفی می کنند، تا پس از انجام آزمایش های لازم و ویزیت توسط فلوشیپ نازایی و بررسی از نظر اخلاقی، مذهب، ملیت وسلامت، روند آی وی اف شروع و پس از تخمک کشی و ترکیب با اسپرم و انجام لقاح در محیط آزمایشگاه، جنین به وجود آمده داخل رحم فرد گیرنده قرار می گیرد.

 وی گفت: دو هفته بعد از این انتقال با انجام آزمایش، ایجاد یا عدم ایجاد بارداری مشخص می شود، درصورت عدم موفقیت بارداری بار اول، روش آی وی اف امکان تکرار هست و بستگی به سن و شرایط بیمار دارد و حد و مرزی ندارد.

 وی بیان کرد: عوامل زیادی از جمله کیفیت اسپرم، کیفیت تخمک، آرامش و همکاری زوجین، نوع داروهای ناباروری مورداستفاده، اعتیاد زوجین، آمادگی رحم، دقت در نحوه تزریق و زمان مصرف داروها اختلالات هورمونی و یکسری عوامل ناشناخته دیگر در درمان ناباروری به روش آی وی اف موثر است.

دکتر حبیب زاده در پاسخ به این سئوال خبرنگار وب دا درخصوص اینکه آیا تخمک کشی برای زنان در حاملگی های بعدی خللی ایجاد می‌کند یاخیر؟ گفت: اهدای تخمک و یا تخمک کشی دراین روش مشکلی در حاملگی های بعدی به وجود نمی آورد زیرا ذخیره تخمدانی درخانم ها بسیار بالاست و درصورت ضعیف بودن اسپرم نیز امکان باردارشدن وجود دارد.

دکتر حبیب زاده در مورد افزایش یا کاهش وزن و اثرات آن بر باروری افراد گفت: بیماران چاقی که دچار علائم افزایش آندروژن و قاعدگی های نامناسب هستند توصیه ما کاهش وزن و توده چربی است که با این عمل تولید آندروژن کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: درصورتی که بیماران چاق علائم و اختلالات هورمونی نداشته باشند نسبت به بیماران لاغر تفاوتی ازنظر باروری ندارند.

 وی در مورد اینکه آیا جلوگیری از بارداری دراوایل ازدواج باعث نازایی می شود؟ گفت: توصیه ای که ما داریم بهتر است زوجین فرزند اول را داشته باشند و سپس اقدام به جلوگیری از بارداری کنند زیرا سن فاکتور مهمی است که بر کیفیت تخمدان‌ها تاثیرگذار است و با افزایش سن کارایی تخمدان‌ها روبه نزول می رود.

 وی افزود: مصرف قرص های ترکیبی باعث ناباروری نمی شود و تخمک گذاری پس از قطع مصرف قرص های ترکیبی ضدبارداری سریعا برمی گردد اما روش پیشگیری از حاملگی در طولانی مدت می تواند موجب ناباروری شود. به همین دلیل هرچه بارداری وزایمان زودتر اتفاق بیفتد احتمال نازایی ثانویه، سرطان های تخمدان و پستان، یائسگی زودرس و عوارض مربوط به آن از قبیل پوکی استخوان بیماری های قلبی و عروقی فشارخون کمتر خواهد شد. 

دکتر حبیب زاده در خصوص وضعیت ناباروری دراستان کرمان نیز گفت: متاسفانه استان کرمان از نظر ناباروری وضعیت نگران کننده ای دارد.

  وی با اشاره به آمار میزان ناباروری درکشور افزود: نرخ شیوه ناباروری درکل کشور20.2 درصد است که با میانگین جهانی که 12تا15درصد محسوب می شود فاصله زیادی دارد.

وی افزود: از لحاظ پیشرفت علوم پزشکی در درمان ناباروری، ایران جزو کشورهای پیشگام بوده و متخصصان روش های متنوعی را در این خصوص ارائه داده اند که با موفقیت هم مواجه بوده، اما هزینه های درمان ناباروری درحال حاضر بسیاربالا بوده ومشمول انواع بیمه ها نیز نیست.

ناباروری بیماری است نه یک عیب

متخصص بیولوژی تولیدمثل (جنین شناس) و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درمصاحبه با خبرنگار وب دا نیز درباره نقش جنین شناس در پروسه  آی وی اف گفت: سلول های جنسی (تخمک و اسپرم) بدست آمده از زوجین به آزمایشگاه جنین شناسی تحویل داده می شود.

دکترساره عاشورزاده افزود: تمامی مراحل نگهداری، شستشو و آماده سازی این سلولها برای لقاح بر عهده جنین شناس است و پس از لقاح مراحل رشد جنینی نیز در آزمایشگاه جنین شناسی اتفاق می افتد.

 وی ادامه داد: آماده سازی جنین برای انتقال، انجماد جنین و اسپرم نیز از وظایف جنین شناس است.

دکتر عاشورزاده که در پژوهشکده تولیدمثل رویان یزد فعالیت داشته است درباره تعیین جنسیت به روش آی وی اف گفت : برای انجام تعیین جنسیت نیازمند همکاری بین جنین شناس  بخش IVF و گروه ژنتیک هستیم. 

وی ادامه داد: در ادامه مرحله IVF می توان جنین های حاصل را از نظر جنسیت مورد ارزیابی قرار داد، این تکنیک تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینیPGD) ) نام دارد و به این صورت انجام می شود که از هرکدام از جنین ها یک سلول برداشته شده و از نظر ژنتیکی( جنسیت و بعضی نواقص کروموزومی) مورد بررسی قرار می گیرد.

 وی بیان کرد: PGD نه تنها برای تعیین جنسیت کاربردی است بلکه روشی امیدبخش برای بیمارانی است که به دلیل مشکلات ژنتیکی شانس تولد نوزاد سالم در آنها کم است و یا ناقل بیماری های وابسته به جنس می باشند. با این تکنیک جنین سالم انتخاب و به  رحم مادر انتقال داده می شود .

وی افزود: با توجه به یک دهه فعالیت این مجموعه همواره بهینه سازی و ارتقا سیستم های کلینیک و آزمایشگاه دراولویت کار قراردارد. با این وجود برای راه اندازی تکنیک PGD برای تعیین جنسیت و بررسی ژنتیکی نیازمند اختصاص فضای آزمایشگاهی مناسب و تجهیزات لازم آن هستیم.

 وی اضافه کرد: در عین حال IVF و تجهیزات و مواد مصرفی مربوط به آن قیمت بالایی دارند بنابراین نیاز است در اختصاص بودجه و سیستم پرداخت توجه ویژه ای به این بخش شود.

دکتر عاشورزاده از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان خواست تا با حمایت خود در اختصاص بودجه و بهبود تجهیزات نسبت به گسترش این بخش  کمک نمایند.

وی گفت: متاسفانه هنوز  افرادی هستند که ناباروری را عیبی بزرگ و نه بیماری می دانند و از بیان مشکل خود و یا پیگیری درمان و یا علنی شدن این مسئله واهمه دارند.  که این نیازمند فرهنگ سازی عمومی در زمینه ناباروری می باشد و نقش رسانه ها در این مورد بسیار تعیین کننده است .

بخش آی وی اف افضلی پور نیازمند توجه ویژه مسئولان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، پاتولوژیست و مسئول فنی آزمایشگاه مرکز آی وی اف نیز درمصاحبه با خبرنگار وب دا بیان کرد: مردم ناباروری را به عنوان یک بیماری نگاه کنند نه یک عیب و نگران نباشند زیرا با پیشرفت علم پزشکی کمتر زوجی را می توان یافت که نابارور باشد.

دکترتورج رضا میرشکاری افزود: با توجه به امکانات و تجهیزاتی که دراین مجموعه وجود دارد مسئولان باید حمایت بیشتری از بخش آی وی اف افضلی پور  کنند و  اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام  شودد  تا شاهد این نباشیم بیماران برای درمان ناباوری به استان های یزد و تهران سفر کنند.

وی درباره مشکلات و نواقص این بخش نیز گفت: با توجه به اینکه یکی از آلاینده های زیست محیطی واثر گذار بر پروسه درمان ناباروری و نازایی خاک است، و محیط اطراف بخش متاسفانه خاکی وفاقد آسفالت می باشد از مسئولان  درخواست داریم تا با تعامل دوسویه و بین دانشگاهی با دانشگاه شهید باهنرکرمان نسبت به بهسازی محیط اطراف بخش اقدام کنند.

وی اضافه کرد: همچنین به دلیل اینکه اغلب بیماران از شهرستان و یا استان های همجوار مراجعه می کنند ایجاد مکانی برای استحراحت و یا اسکان همراهان آنها در این مرکز ضروری است.