۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کد : 24923-18436      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور   تعداد بازدید : 39312

سردرد از دیدگاه طب سنتی ایران

دستیار طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افراد در مواقع سردرد می توانند جهت کاهش درد، ساق و کف پا‌ها را ماساژ دهند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر "محدثه کمالی" در این رابطه گفت: سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت های بیماران است که در بیشتر موارد عللی خوش‌ خیم دارد و نیاز به درمان خاصی جز علامت درمانی ندارد.

وی ادامه داد: سردرد در بعضی از موارد بسیار شدید و غیرقابل تحمل است و می تواند نشانه بیماری های خطرناک مانند تومور مغزی یا خونریزی مغزی باشد.

وی اضافه کرد: درمان سردرد بستگی به عامل ایجادکننده سردرد دارد که این نکته مخصوصاً از نظر طب سنتی خیلی اهمیت دارد.

دستیار طب سنتی با اشاره به انواع سردرد از دیدگاه طب سنتی گفت: به طور خلاصه سردرد ساده، سردردی است بدون احساس سنگینی سر و سردرد مادی، سردردی است با احساس سنگینی سر.

 وی همچنین درباره سردردهای گرم و سرد هم گفت: به طور خلاصه سردرد گرم به علت مجاورت با حرارت خورشید به ویژه در تابستان، احساس گرم بودن پوست در ناحیه سرو صورت و سردردهای سرد به علت مجاورت با هوای سرد، احساس سرد بودن پوست در ناحیه سرو صورت است.

 این دستیار طب سنتی درباره سردردهای خشک هم بیان کرد: این سردرد با احساس خشکی دهان و بینی و سابقه مجاورت با آفتاب در نانواها و کسانی که با تنور و کوره کار می کنند همراه است .

دکتر محدثه کمالی در این رابطه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: تشخیص نوع سردرد حتماً باید زیر نظر متخصص طب سنتی باشد تا خطا در آن صورت نگیرد و از خود درمانی پرهیز شود.

دکتر کمالی عنوان کرد: از جمله امور سودمند در از بین بردن هر نوع سردردی، کم خوردن و کم نوشیدن است و این یعنی میزان غذا و نوشیدنی‌ها از آن مقدار که به آن عادت دارند کمتر شود . مخصوصا غذاهایی که تولید بخار می‌کنند (مبخرات): سیر و پیاز خام، خرما، گردو، خردل، شاهی و تره.

 وی توصیه کرد: در کم‌ خوری نباید افراط شود، زیرا گرسنگی در سردرد‌های گرم و خصوصآ سردرد صفراوی مضر است.

این دستیار طب سنتی برای بهبود سردرد هم گفت: برای بهبود سردرد بالاخص از نوع گرم، سکون و آرامش، کم صحبت کردن و ترک هر چیزی که بدن و مواد را به حرکت در می‌آورد مثل زیاد فکر کردن، خشم و غضب، زیاد نزدیکی کردن.

وی اضافه کرد: در سردردهای مادی که ناشی از تجمع مواد زاید در سر می‌باشد، بستن پا‌ها، ماساژ و شستشوی آن‌ها با آب گرم و بادکش کردن ساق پاها باعث کشانیدن مواد از سر به پایین مفید می‌ باشد.

 وی ادامه داد: بعد از پاکسازی بدن از مواد زائد زیر نظر متخصص طب سنتی، ماساژ سر به آهستگی اشکالی ندارد.

کمالی در ادامه توصیه هایی هم کرد و گفت: ماساژ اعصاب و عضلات گردن خوب است. سنگ پا زدن و گذاشتن پاها در آب سرد بعد از استحمام توصیه شده است. و همچنین بوییدن مواد خوشبو، نرم نگه داشتن شکم با ملیناتی نظیر فلوس (خیار شنبر)، گلقند به حسب سبب، مفید است.

وی افزود: بوییدن اشیای گرم مثل نرگس، ریحان، مرزنجوش، سیاهدانه، عنبر، عود برای سرد مزاجان و بوییدن صندل، کافور، خیار و اشیای سرد خوشبو برای گرم مزاجان موثر است.

وی تاکید کرد: بوییدن موارد فوق به کسانی که حساسیت به انواع بوها دارند توصیه نمی‌شود . پرهیزات در انواع سردرد : ترشیجات بالاخص سرکه (غذا‌های ترش مگر در بعضی از اقسام سردرد مثلا سردردی که به مشارکت معده باشد و آن غذای ترش موجب تقویت معده شود و منع ریختن صفرا به معده بکند مجاز است ) غذای نفاخ و دیر هضم، غذاهای بخارزا مانند گردو، سیر، سیر داغ، پیاز، تره، تره تیزک، کلم، خردل، فلفل، زعفران زیاد، خرما، شنبلیله، عدس، لوبیا، بادمجان، باقلا، پنیر، ماهی، دارچین برای گرم مزاجان.

وی همچنین در ادامه گفت: کسی که با سردرد دچار ضعف بدنی می‌شود از مصرف شیر اجتناب ورزند .

وی در خصوص سردرد گرم توصیه‌هایی هم کرد و گفت :نوشیدن ماءالشعیر طبی، شربت لیمو، شربت آلو - خوردن خیسانده آلوبخارا، خیسانده تمرهندی یا عناب (مخصوصا در صورت یبوست)- خوردن کاهو- لعاب اسفرزه با شریت گلاب که منع صعود بخار به سوی سر می‌کند.

وی اضافه کرد: برای سردردی که از حرارت آفتاب ایجاد شده باشد لعاب به‌دانه که در گلاب لعاب داده باشد مفید است . آش جو، ماءالشعیر طبی با مغز بادام، آش ماش که از ماش پوست گرفته، کدو، اسفناج، گشنیز، خرفه، شیره مغز بادام، روغن بادام و آب انار یا آبغوره درست شده باشد . ترشی غذاها آبلیمو، آبغوره، آب انار، زرشک، تمرهندی یا سماق باشد . در غذاها از گشنیز تازه یا خشک استفاده شود . انار، شفتالو، به، سیب، گلابی میخوش، آلو، توت، خیار مفیدند . پاشویه با جوشانده سبوس گندم، خطمی و بنفشه.

وی افزود : اگر ادویه مذکور در دسترس نباشد صرفا آب گرم و نمک و سبوس هم برای پاشویه مفید است . مالیدن روغن گل به وسط و جلوی سر البته در صورتی که همراه با سردرد، نزله (ترشح پشت حلق) و آبریزش بینی نباشد . در مواقعی که نزله و سرفه نباشد، گذاشتن پارچه‌ای که با روغن گل، گلاب دو برابر روغن و سرکه نصف روغن تر شده باشد ‌‌روی پیشانی و جلوی سر مکررا و عوض کردن آن بعد از گرم شدن . بوییدن گل سرخ و گلاب، نوشیدن و پاشیدن گلاب بر سر و صورت (مقدار گلاب خیلی کم نباشد زیرا باعث تشدید سردرد می‌شود.

دکتر کمالی همچنین گفت: گذاشتن لیمو ‌‌روی پیشانی برای کاهش سردرد می تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: به این ترتیب که لیمو را بریده و هر دو قسمت آن را ‌‌روی تابه‌ای که گرم باشد گذاشته یکی از آن‌ها را برداشته ‌‌روی پیشانی بگذارند و هرگاه سرد شد آن را مجددا ‌‌روی تابه گذاشته و دیگری را‌‌روی پیشانی بگذارند . بادکش کردن پاها و بعد از آن شستن پاها با آب نیم گرم یا آبی که داروهای پاشویه در آن جوشانده باشند برای همه اقسام سردرد گرم مفید است.

 این دستیار طب سنتی در ادامه گفت: افرادی که دچار سردرد سرد می باشند می توانند از این خوردنی های مفید استفاده کنند: سکنجبین که با عسل درست شده باشد، دمنوش اسطوخدوس، مربای بالنگ، مربای زنجبیل، ماءالعسل که با عرق رازیانه درست شده باشد، بهتر است به جای آب از آب عسل استفاده شود . انجیر خشک، مویز، پسته، بادام خام . .

وی اضافه کرد: دم کرده بابونه، زرده تخم مرغ عسلی، خوراک گوشت مرغ خانگی، کبک و پرندگان بیابانی و کوهی که با ادویه‌جات خوشبو مثل زیره، میخک، هل، دارچین و گشنیز خشک و شوید خشک و چغندر تهیه شده باشد هم می تواند مفید باشد .
وی همچنین گفت: حریره‌ای که با شیر گوسفند و سبوس گندم یا آرد گندم یا گندم کوبیده درست شده باشد و سوپ جوجه با نان گندم، آش جو با ادویه‌جات گرم مثل نمک، زیره، دارچین، پودر میخک، پودر آویشن، نخوداب هم مفید است.

 وی گفت: استنشاق بخار آش‌ها و سوپ‌ها هنگام خوردن هم می تواند مفید باشد .

نظر شما :
captcha