هر شهروند یک بازرس بهداشتی/ 190 سامانه پاسخگویی به شکایات بهداشتی مردم
با راه اندازی سامانه پاسخگویی 190، مردم می توانند شکایات بهداشتی را از این طریق پیگیری کنند.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه، شکایات بهداشتی که می توان از طریق این سامانه گزارش و پیگیری کرد در حیطه بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای می گنجند.
- تخلفات بهداشتی مربوط به مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، اماکن بین راهی و پمپ بنزین ها، مراکز بهداشتی درمانی و مطب ها، پارک ها و مراکز تفریحی و توریستی، اماکن ورزشی و استخرها، مدارس و مراکز آموزشی و موضوعات مرتبط با دفع غیربهداشتی فاضلاب و زباله و بهداشت آب از جمله موارد قابل گزارش از طریق این سامانه است .
- بعضی از موارد قابل گزارش از طریق ساماه 190 مربوط به بهداشت حرفه ای است که عبارتند از: حوادث شیمیایی، وسایل حفاظت فردی، احتمال وقوع حادثه یا بروز خطر در کارگاه، معاینات دوره ای شاغلین و بیماری های شغلی، عملکرد شرکت های خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای و مراکز طب کار، عوامل آسیب رسان محیط کار ( صدا، عوامل شیمیایی، گاز و بخار، گرد و غبار و …)، آموزش کنترل عوامل زیان آور محیط کار و پیشگیری از بیماری های شغلی، مشاغل سخت و زیان آور و تأسیسات و تسهیلات بهداشتی (آب و فاضلاب، سرویس بهداشتی، رختکن، آشپزخانه، رستوران)
- شهروندان محترم می توانند در تمام نقاط حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از کليه اپراتورهاي تلفن ثابت و همراه بدون نياز به پيش شماره با گرفتن شماره ۱۹۰ ارتباط برقرار كرده و با راهنمايي منشي تلفن گويا كد مورد نظر را شماره گيري و با كارشناسان مروبطه ارتباط برقرار کنند .