*وب دا: ارزیابی عملکرد چیست و با چه هدفی انجام می شود؟
ارزیابی عملکرد در راستای شناخت کارکنان واعطای پاداش به آنها و ایجاد انگیزه برای بهبود عملکرد آنان انجام می شود.
درگذشته مدیران، ارزیابی عملکرد را فقط به منظور کنترل فعالیت های کارکنان انجام می دادند، درحالی که امروز جنبه راهنمایی وارشادی این عمل، اهمیت بیشتری یافته است.
هدف اصلی از ارزیابی عملکرد، در دسترس قرار گرفتن اطلاعات ضروری درباره نیروهای شاغل درسازمان به مدیران است تا آنها بتوانند تصمیم های بجا و لازم را در جهت بالابردن ارتقاء کمی و کیفی سطح شغلی کارکنان داشته باشند.
*وب دا: واحد متولی ارزیابی عملکرد چه واحدی است؟
درحال حاضر واحد ارزشیابی کارکنان درمدیریت توسعه و سرمایه انسانی دانشگاه واحد متولی ارزیابی عملکرد است که مسئولیت برنامه ریزی و نظارت برحسن اجرای فرآیند ارزیابی کارکنان براساس شاخص های تدوین شده در واحدهای تخصصی دانشگاه را بر عهده دارد.
همچنین مسئولیت توزیع، جمع آوری و بررسی فرم هاي ارزیابی و تطبیق مستندات ارائه شده با امتیازات اخذ شده توسط کارمند، استفاده از نتایج ارزیابی در گرفتن تصمیم های اداری، پاسخگویی به اعتراض کارکنان جهت طرح در کمیته پاسخگویی به اعتراضات از دیگر وظایف این واحد به شمار می رود.
*وب دا : ارزشیابی عملکرد برای چه گروههایی از کارکنان انجام می شود؟
ارزیابی عملکرد شامل مستخدمان غیر هیات علمی موسسه از جمله کارمندان رسمی، پیمانی، قراردادی ، قانون کار ، طرح نیروی انسانی ،طرح خدمت پزشکان وپیراپزشکان ،ماموران و.... است.
شاغلین موسسه که در سه گروه مدیران پایه، مدیران میانی و کارکنان طبقه بندی می شوند باید فرم های مربوط به خود را در زمان مقرر تکمیل کنند.
*وب دا: عملکرد کارکنان و مدیران بر اساس چه شاخص هایی مورد ارزیابی قرار می گیرد؟
شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان ومدیران شامل شاخص های اختصاصی و عمومی است که بر این اساس فرم شاخص های اختصاصی در زمینه شرح وظایف از جمله امور جاری و پروژه های که مطابق میزان پیشرفت امورجاری و تحقق پروژه ها است، ارزیابی می شود.
در فرم شاخص های عمومی شاخص هایی چون ابتکار وخلاقیت، آموزشی و ارتقاء مهارت های شغلی، رفتار شغلی، خدمات برجسته و امتیازات ویژه مورد توجه قرار می گیرد.
با توجه به اینکه مجموع امتیاز درهرسطح ارزیابی 100 تعیین شده، 40 امتیاز مربوط به شاخص های اختصاصی و 60 امتیاز مربوط به شاخص های عمومی است.
*وب دا: ارزیابی کننده چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهد؟
- ارزیابی کننده موظف است در آغاز دوره ارزیابی عملکرد، حدود انتظارات خود را درچارچوب وظایف شغلی و شرح وظایف به ارزیابی شونده اعلام کند.
-ارزیابی کننده موظف است به منظور آگاهی از کیفیت و میزان تلاش وکوشش ارزیابی شونده درانجام وظایف محوله، عملکرد وی را به طور مستمر و به دقت مورد بررسی قرار دهد و تدابیری برای تقویت عملکرد و اقداماتی را نیز برای اصلاح و بهبود عملکرد درطول دوره ارزیابی انجام دهد.
-ارزیابی کننده درطول دوره ارزیابی نظر همکاران و مراجعان را درمورد عملکرد و رفتار ارزیابی شونده دریافت می کند و در پایان دوره مورد بهره برداری قرار می دهد.
-ارزیابی کننده در پايان دوره ارزیابی براساس نتایج ارزیابی به دست آمده درطول دوره ،شاخص های مندرج در فرم و حدود انتظارات تعیین شده و مدارک ارائه شده از سوی ارزیابی شونده، عملکرد و رفتار وی را مورد ارزیابی قرارمی دهد و امتیازات ثبت شده توسط ارزیابی شونده بررسی و تائید می شود.
-نتایج ارزیابی عملکرد پس از امضاء وتائید ارزیابی شونده درپایان دوره دراختیار ارزیابی کننده قرار خواهد گرفت.
-ارزیابی کننده باز خوردهای لازم را به ارزیابی شونده ارائه وپس از تائید فرم ها، لیست امتیازات ارزیابی و فرم های مذکور را برای اقدامات بعدی به واحد متولی ارزیابی عملکرد تحویل می دهد.
*وب دا: ارزیابی شونده باید چه نکاتی را مورد توجه قرار دهد؟
-ارزیابی شونده موظف است فرم های ارزیابی عملکرد را پس از توزیع توسط واحد متولی ارزیابی عملکرد تکمیل کند و به همراه مدرک مورد نیاز برای تائید به ارزیابی کننده تحویل دهد.
-درصورت امتناع کارمند از دریافت و تکمیل فرم ارزیابی، مراتب به صورت کتبی به وی با تعیین مهلت جهت تکمیل مجدد تحویل می شود که در صورت امتناع مجدد مراتب در پرونده پرسنلی ضبط می گردد بدیهی است درغیراین صورت مسئولیت عواقب ناشی از عدم تکمیل فرم متوجه کارمند مربوطه خواهد بود.
-درصورت امتناع کارمند از امضاء فرم، مراتب طی صورت جلسه ای به تائید ارزیابی کننده می رسد و درپرونده ضبط می شود.
-امضاء فرم ارزیابی به منزله اطلاع رسانی مفاد آن به کارمند است و امتناع از امضاء آن و ثبت نظرات توسط ارزیابی شونده ملاک درخواست بررسی و تجدید نظر نمی باشد.
*وب دا: واحد متولی ارزیابی عملکرد چه وظایفی را برعهده دارد؟
واحد متولی ارزیابی عملکرد پس از دریافت فرم های ارزیابی ومستندات مربوطه ،نسبت به بررسی وتائید مدارک اقدام می کند و درصورت نقص مدارک ارسالی مستندات جهت رفع نواقص به واحد مورد ارزیابی برگشت داده می شود که در نهایت پس از تائید واحد متولی ارزیابی عملکرد، فرم های ارزیابی در دو نسخه تهیه می گردد.نسخه اول به همراه لیست امتیازات از طریق واحد متولی ارزیابی عملکرد جهت انجام مراحل بعدی دراختیار منابع انسانی قرار می گیرد و نسخه دوم نیز به ذینفع تحویل خواهد شد.
*وب دا: در ارزیابی سالانه چه ملاک هایی مورد توجه قرار می گیرد؟
درارزیابی سالانه ارائه اسناد و گواهی معتبر ملاک است و به فعالیت های انجام گرفته در راستای وظایف شغلی ثبت شده توسط ارزیابی شونده و گواهی های صادره درهمان دوره امتیاز تعلق می گیرد.درصورتی که کارمند به نتیجه ارزیابی خود معترض باشد،ظرف مدت یک ماه از تاریخ رویت فرم نهایی درسال ارزیابی، باید نسبت به تکمیل فرم اعتراض به نتیجه ارزیابی عملکرد کارکنان و ارائه مستندات به واحد ارزیابی عملکرد اقدام کند، کارکنانی که بعد از مهلت تعیین شده نسبت به نتیجه ارزیابی معترض شوند ،اعتراض قابل رسیدگی نخواهد بود.
*وب دا: ارزیابی عملکرد چه نتایجی را برای کارکنان در بر دارد؟
-میانگین امتیاز کسب شده از مجموع امتیازات شاخص های عمومی واختصاصی درطول دوره، مبنای امتیاز دهی برای ارتقای رتبه کارمندان (با رعایت سایر شرایط ) است.
-کارمند نمونه از بین کارکنانی که بالاترین امتیاز ارزیابی عملکرد را كسب می نمایند تعیین می شود.
-مدیران و کارمندانی که مجموع امتیاز ارزیابی عملکرد آنها درپنج سال متوالی حداقل 85 درصد باشد از یک طبقه شغلی تشویقی (حداکثر یک بار درطول خدمت ) برخوردار می شوند.
-نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد مدیران و کارمندان، مبنای پرداخت هرگونه پاداش از جمله پاداش خدمت برجسته موضوع بند الف ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه است.
-مدیران و کارمندانی که مجموع امتیاز ارزیابی عملکرد آنها درسه سال متوالی یا پنج سال متناوب حداقل 85 درصد باشد درمعرفی به دوره های آموزشی خارجی (بورس) از اولویت برخوردار هستند.
-کسب حداقل 85 درصد از مجموع امتیاز ارزیابی عملکرد کارمندان درسال قبل ، برای هرگونه ارتقاء شغلی از جمله انتصاب در پست های مدیران پایه الزامی است و درمورد مدیران میانی، میانگین امتیاز دوسال گذشته مبنای عمل می باشد.
-مدیران وکارمندانی که امتیاز ارزیابی عملکرد آنها درسه سال متوالی یا چهار سال متناوب از 50 درصد کل امتیازات پیش بینی شده کمتر باشد پس از طرح موضوع درهیات امناء یا براساس مصوبه هیات رئیسه دانشگاه که مورد تائید هیات امناء قرار می گیرد درصورت نداشتن شرایط بازنشستگی، بازخرید و یا فسخ قرارداد می گردند.