۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کد : 24923-15399      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۶ خرداد   تعداد بازدید : 29853

پرسش‌هاي رايج درباره نگهداري روغن‌هاي خوراكي

- بهترين مكان براي نگهداري ظرف روغن بازشده كجاست؟ پاسخ: مكان خشك و خنك و دور از نور مثلاً داخل كابينت آشپزخانه براي نگهداري روغن مناسب است. هيچ گاه نبايد ظرف روغن را نزديك اجاق گاز قرار داد زيرا در اثر گرماي حاصل از پخت و پز، روغن سريع‌تر خراب مي‌شود.

 

  

2-      بهترين روش براي نگهداري ظرف روغن باز شده چيست؟

پاسخ: روغن‌هاي خوراكي را بايد در ظروف تيره كه درب آن محكم بسته مي‌شود و در مكان خشك و خنك نگهداري كرد. در صورت امكان روغن را در ظرف مخصوص خود نگهداري كنيد و از ريختن آن در ظروف ديگر خودداري شود.

 

3-      چرا روغن‌هاي بازشده را نبايد در ظروف پلاستيكي شفاف نگهداري كرد؟

پاسخ:‌ ظروف شفافي كه موجب تماس نور خورشيد با روغن مي‌شود مناسب نبوده و نبايد استفاده شود. به ويژه روغن‌هاي داراي بسته‌بندي شفاف نبايد پشت شيشه و در معرض نور قرار گرفته باشد. همچنين در هنگام خريد روغن بايد توجه داشت كه از انواعي كه داراي بسته‌بندي تيره هستند خريداري شود.

 

4-      علت بوي نامطبوع بعضي روغن‌هاي استفاده نشده چيست؟

پاسخ: هرگونه بوي بد در روغن نامطلوب است و فساد محسوب مي‌شود. عوامل ايجاد كننده بوي بد روغن عبارتند از: انجام ناكامل يكي از مراحل فرآيند تصفيه (بي‌بو سازي)، گذشت زمان طولاني از توليد روغن كه احتمال آلودگي يا فساد پس از تصفيه را سبب مي‌شود، استفاده از بطري‌ها و درب‌هاي نامرغوب در بسته‌بندي روغن، نگهداري روغن در محل نامناسب (در مجاورت نور مستقيم خورشيد و گرم) در فروشگاه يا منزل

 

5-      نحوه نگهداري روغن در محل عرضه به چه صورت بايد باشد؟

پاسخ: روغن در محل عرضه بايد دور از نور مستقيم خورشيد و در جاي خنك قرار گيرد. روغن‌هايي كه در داخل فروشگاه‌ها پشت شيشه و در معرض نور خورشيد قرار گرفته براي مصرف مناسب نيستند و نبايد خريداري شوند.

 

6-      چرا مواد غذايي كه با روغن مايع تهيه مي‌شوند پس از نگهداري در يخچال كيفيت خود را هنگام گرم كردن مجدد از دست مي‌دهد؟

پاسخ: روغن مايع موجود در مواد غذايي نسبت به رطوبت و حرارت حساس است كه اين امر منجر به تغيير طعم پس از گرم شدن غذا مي‌شود. هرچه مقدار روغن مصرفي در غذا كمتر باشد، اين تغيير طعم و مزه كمتر خواهد بود.

 

7-      نحوه نگهداري و استفاده از روغن در مراكز توليد و پخت غذا چگونه بايد باشد؟

پاسخ: روغن بايد در حل خشك، خنك، دور از نور و در ظرف درب بسته و به دور از گرماي اجاق گاز نگهداري شود و پس از هر بار مصرف، درب ظرف محكم بسته شود. همچنين نبايد قاشق آغشته به رطوبت و مواد و غذايي را داخل ظرف روغن فرو برد و يا اين كه روغني كه يك بار مصرف شده است را مجدداً به ظرف روغن برگداند. همچنين دفعات استفاده از روغن سرخ شده بايد محدود باشد و از اضافه كردن مكرر روغن به روغن‌هاي سوخته و يا استفاده شده قبلي بايد خودداري كرد.

 

8-      آيا روغن‌هاي توليد داخل از لحاظ بهداشتي، حمل و نقل و نگهداري در انبار مورد اطمينان مي‌باشند؟

پاسخ: بلي. روغن‌هاي توليد داخل به دليل نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تطابق با استانداردهاي ملي مورد اطمينان هستند و استانداردهاي آنها به طور مرتب مورد بازنگري قرار مي‌گيرد. در حالي كه برخي از روغن‌هاي وارداتي به دليل انبارداري طولاني مدت و نگهداري در شرايط نامطلوب كيفيت خود را از دست مي‌دهند، بنابراين مصرف روغن‌هاي توليد داخل توصيه مي‌شود.

 

9-      بعضي وقت‌ها روغن نباتي دانه دانه مي‌شود علت آن چيست؟

پاسخ: اين اتفاق تنها در روغن‌هاي نيمه جامد و جامد رخ مي‌دهد كه به نوع فرآيند توليد آن بستگي دارد كه شامل: نوع روغن بكار رفته در تركيب و شرايط دماي نگهداري روغن پس از پرشدن ظرف حاوي روغن مي‌باشد. بنابراين براي مصرف اشكالي ندارند و قبل از مصرف روغن‌هاي نيمه جامد بهتر است روغن بهم زده شود و بافت مايع با بافت نيمه جامد مخلوط و يكنواخت گردد.

 

10-  براي نگهداري مواد سرخ كردني در فريزر براي مدت طولاني مثل سبزيجات سرخ شده كه حاوي آب هستند از چه نوع روغني استفاده شود؟

پاسخ: به طور كلي بهتر است سبزي‌ها بيشتر از 1 تا 2 ماه در فريزر نگهداري نشود؛ زيرا ويتامين‌ها و املاح معدني آنها كاهش مي‌يابد. هم چنين سرخ كردن عميق سبزي و فريز كردن آن توصيه نمي‌شود. در صورتي كه مايليد سبزي سرخ شده را فريزري كنيد بهتر است از روغن نيمه جامد استفاده شود.

 

11-   آيا لازم است روغن در يخچال نگهداري شود؟

پاسخ: روغن‌ها در شرايط معمول در كابينت آشپزخانه (دماي 15 – 25 درجه سانتي‌گراد) نگهداري مي‌شوند. اگر در يك منطقه آب و هوايي گرم زندگي مي‌كنيد و ترجيح مي‌دهيد كه روغن را در يخچال نگه داري كنيد، به اين موضوع توجه داشته باشيد كه سرما باعث مي‌شود روغن‌هاي جامد سفت‌تر شوند و روغن‌هاي مايع نيز غليظ‌تر شده و تا حدودي ابري به نظر برسند. اگر اجازه دهيد كه محصول به دماي محيط باز گردد ظاهر آن به حالت طبيعي برخواهد گشت و ظاهر بهتري را نشان خواهد داد.

 

12-   چه نوع روغن زيتوني ارزش غذايي بيشتري دارد؟

پاسخ: روغن زيتون: انواع آن شامل روغن زيتون طبيعي يا بكر (ممتاز، درجه يك و معمولي)، روغن زيتون تصفيه شده. روغن زيتون مخلوط (خام و تصفيه شده) وجود دارد كه از نظر ارزش تغذيه‌اي به ترتيب بكر، مخلوط و تصفيه شده اولويت‌بندي شده‌اند. روغن زيتون بكر به دليل دارا بودن آنتي‌اكسيدان‌هاي طبيعي مانند ويتامين E ، بتا كاروتن و نيز مقادير بالاي اسيد چرب ضروري داراي ارزش تغذيه‌اي فراواني بوده و بايد در برنامه غذايي گنجانده شود.

 

13-   روغن زيتون را چگونه بايد نگهداري كرد؟

پاسخ: دماي مناسب براي نگهداري روغن زيتون 20 تا 25 درجه سانتي‌گراد بالاي صفر است، بنابراين نيازي نيست روغن زيتون در يخچال نگهداري شود.

 

14-   آيا مي‌توان از روغن زيتون براي سرخ كردن استفاده كرد؟

پاسخ: با شرايط دمايي پايين (شعله كم گاز) براي سرخ كردن سطحي به مدت كوتاه و فقط يك بار

 

15-   روش نگهداري صحيح كره حيواني و مارگارين چيست؟

پاسخ: شرايط نگهداري انواع كره نيز مانند روغن‌ها در جاي خشك، خنك، تاريك و در ظروف مناسب مي‌باشد. در صورت نياز به نگهداري كره حيواني در طولاني مدت، لازم است آنها را در بسته‌بندي‌هاي كوچك در فريزر نگهداري كرد.

 

16-   آيا مصرف كره فله‌اي توصيه مي‌شود؟

پاسخ: خير زيرا كره فله حاوي كلسترول و تركيبات مضر براي سلامت است. همچنين ممكن است در تهيه آن رعايت بهداشت نشده باشد.

 

17-   چرا روغن‌هايي كه در ظروف پلاستيكي نگهداري مي‌شوند بوي نامطبوع دارند؟‌

پاسخ: اصولاً ظروف پلاستيكي بوي خاصي دارند كه ممكن است به روغن منتقل شود. در صورتي كه جنس ظروف پلاستيكي به گونه‌اي باشد كه براي نگهداري مناسب نباشد احتمال انتقال تركيبات شيميايي آن (مونومرها) به درون روغن وجود دارد كه منجر به ايجاد بوي نامطبوع مي‌شود.

 

18-   آيا روغني كه تاريخ مصرف آن گذشته باشد غيرقابل مصرف مي‌باشد؟

پاسخ: بلي. در روغن‌ها در مقابل نور، حرارت، فلزات سنگين و اكسيژن، راديكال‌هاي آزاد توليد مي‌شود كه براي بدن مضر مي‌باشد. اين تغييرات منجر به توليد تركيبات پليمري سمي مي‌شوند و تنها از طريق تست‌هاي آزمايشگاهي مي‌توان فساد يا عدم فساد روغن را تشخيص داد. موضوع زمان براي روغن‌ها و چربي‌ها بسيار مهم است.

 

19-   در بسته‌بندي روغن‌ها چه استانداردي رعايت مي‌شود؟

پاسخ: در استاندارد بسته‌بندي روغن‌ها، شفافيت، رنگ و جنس ظروف مورد نظر قرار مي‌گيرد. زيرا انواع ظروف بسته‌بندي مجاز جهت بستنه‌بندي مواد غذايي از جمله روغن‌هاي خوراكي داراي ضوابط بهداشتي و استاندارد مربوطه بوده و براساس آن از طريق آزمايشگاه‌هاي مورد تاييد، كنترل و آزمايش مي‌شوند

نظر شما :
captcha
نظرات بینندگان
 
نمایش بیشتر...