به همت هیأت کارمندی «سردار دلها» برگزار شد
در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان، کارکنان و علاقهمندان اهلبیت علیهمالسلام همراه بود، حجتالاسلام والمسلمین دکتر عارفی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در سخنانی عمیق و روشنگرانه به تبیین ابعاد گوناگون شخصیت علمی، معنوی و جهادی امام محمدباقر علیهالسلام پرداخت
دکتر عارفی در آغاز سخنان خود، ضمن تسلیت شهادت مظلومانهی حضرت امام محمدباقر علیهالسلام به شیعیان و محبان اهلبیت علیهمالسلام، و همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، گفت: «سالگرد رحلت جانسوز رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی رحمتاللهعلیه، یادآور فقدان مردی است که تاریخ معاصر را متحول ساخت. یکی از نویسندگان برجسته آمریکایی از ایشان با تعبیر "مرد بزرگ تاریخساز عصر ما" یاد کرده است؛ عنوانی که بهروشنی بیانگر عظمت بیبدیل این رهبر الهی در دوران معاصر است.»
حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی عارفی این روزها را ایامی عجیب و پربار توصیف کرد و گفت: از یکسو در دههی ذیالحجه قرار داریم و عید قربان در پیش است که یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی با احکام واجب شرعی است.ما دو عید شرعی داریم؛ عید قربان و عید فطر که دارای احکام خاص عبادیاند، از جمله اینکه روزه در این دو روز حرام است و در صورت ظهور امام معصوم، اقامهی نماز در این ایام واجب میشود. سایر اعیاد اسلامی مانند مبعث، نیمهی شعبان، عید غدیر و... گرچه بزرگاند، اما دارای احکام مستحبی هستند.
در بخش دیگری از سخنان خود، دکتر عارفی به اهمیت برنامههای فرهنگی در محیطهای اداری اشاره کرد و گفت: وقت فرهنگی جزو ساعات کاری کارمندان محسوب میشود و در برخی دانشگاهها، حتی یک ساعت فرهنگی بهصورت رسمی در نظر گرفته شده است که طی آن، کارمندان و اساتید و دانشجویان حق دارند در برنامههای فرهنگی شرکت کنند. اینگونه فعالیتها، مانند آب خنککننده برای موتور انسان است که او را در مسیر خدمت و خودسازی، تقویت میکند.
سخنران در ادامه به مقام علمی و فرهنگی امام محمد باقر علیهالسلام پرداخت و با اشاره به شرایط اجتماعی عصر آن حضرت افزود: «ائمهی ما همه دارای عصمتاند و در کمال انسانیت قرار دارند، اما ظهور صفات ایشان بسته به اقتضائات زمانی و شرایط حکومتهای جور متفاوت بوده است.» وی سیر تاریخی ظهور ویژگیهای ائمهی اطهار را مرور کرد و گفت: امام علی علیهالسلام در شرایط مختلف، گاه سکوت، گاه خلافت و گاه جهاد داشت. امام حسن علیهالسلام شرایط صلح را برگزید، امام حسین علیهالسلام قیام مسلحانه را، امام سجاد علیهالسلام به عرفان و جهاد تبیین پرداختند، و در زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام نیز جهاد علمی و فرهنگی برجسته شد.
وی امام محمد باقر علیهالسلام را بنیانگذار دانشگاه اسلامی دانست و تأکید کرد: «آن حضرت نخستین کسی بود که دانشگاهی به شکل علمی بنیان گذاشت و ۴۰۰ شاگرد را در ۴۰۰ رشته تربیت کرد؛ کار بسیار دشواری که نیازمند برنامهریزی دقیق و ژرفنگری بود. شخصیتهایی چون جابر بن حیان – پدر علم شیمی – زراره بن اعین – فقیه بزرگ – یونس بن عبدالرحمان – متفکر بزرگ در حقوق و قضا – ابن ابیعمیر دوم – مهندس مکانیک – و دیگران از جمله شاگردان برجستهی آن حضرت بودند.»
دکتر عارفی اضافه کرد: «امام باقر علیهالسلام نخستین دارالترجمهی رسمی جهان را نیز بنیانگذاری کرد که در آن، کتابها از ۷۰ زبان به عربی و بالعکس ترجمه میشد. درسهای روز ترجمه میشد و به سراسر دنیا ارسال میگردید. شعار "باقرالعلوم" دربارهی آن حضرت شعاری بیمحتوا نیست؛ بلکه حقیقتی مستند به سیرهی علمی ایشان است.»
وی در ادامه گفت: «امام باقر (ع) شاگردانی چون هشام بن حکم، بزرگترین فیلسوف جهان، و مؤمن الطاق، مناظرهکنندهی بینظیر را تربیت کرد؛ شخصی که حتی دشمنان ایشان نیز اذعان داشتند که قدرت مقابله با وی را در مناظره ندارند.»
دکتر عارفی با اشاره به دانشگاه بزرگ امام صادق علیهالسلام بیان کرد: «این دانشگاه بر پایهی همان ۴۰۰ شاگرد امام باقر شکل گرفت که بعدا تبدیل شد به دانشگاه امام صادق ع با، ۴۰۰۰ دانشجو که در آن تحصیل میکردند. اهل سنت نیز مانند احمد بن حنبل، با افتخار استاد خود مالک بن انس را از شاگرد این دانشگاه میدانستند و گفته است که تعداد دانشجویان آن حضرت به ۷۰۰۰ نفر میرسید.»
عارفی در بیان نحوهی شهادت امام باقر علیهالسلام گفت: «وقتی دستگاه حاکمه دید امام چنان در مدینه اثر گذاشته که دیگر کسی از غیر فقه اهلبیت سخنی نمیگوید، دو بار ایشان را تبعید کردند؛ یک بار به شام و یکبار دیگر نیز در مرتبه دوم به شام تحت فشار شدید سیاسی قرار دادند. در یکی از این موارد، برای تحقیر امام و خدشهدار کردن جایگاه ایشان در نگاه عموم، صحنهای نمایشی و بهظاهر تفریحی طراحی کردند و مسابقهای تدارک دیدند که در آن هفت تیر در اختیار حضرت قرار دادند؛ غافل از آنکه آن امام همام، همه تیرها را دقیق و بیخطا به هدف نشاند و این توطئه را نیز با وقار و اقتدار، به شکست کشاند..»
وی از تبلیغات دروغین علیه امام یاد کرد و گفت: «پس از بازگشت به مدینه، تبلیغ کردند که امام یهودی یا مسیحی شده تا مردم از ایشان روی بگردانند، ولی امام با سخنرانی روشنگرانهای، مردم را متوجه حقیقت کرد و آنان منقلب شدند. این جریان شهر به شهر ادامه یافت تا در نهایت، امام را در روز هفتم ذیالحجه مسموم کردند و ایشان به شهادت رسید.»
دکتر عارفی در ادامه، با اشاره به نقش علمی امام باقر و امام صادق علیهماالسلام در شکلگیری حوزههای علمیه، گفت: «شخصیتهایی چون شیخ مفید، سید مرتضی، سید رضی – گردآورندهی نهجالبلاغه – شیخ طوسی، علامه حلی، محقق حلی، ابنسینا، فارابی و دیگر بزرگان از مکتب علمی این دو امام تربیت شدند. پس از آن نیز، شخصیتهایی چون شیخ انصاری و علمای معاصر، پرچمدار دین بودند.»
وی در بخش پایانی سخنان خود به شرایط ایران قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و با اشاره به نقش امام خمینی رحمهالله علیه، افزود: «امام نسلی را از خواب غفلت بیدار کرد و کشوری عقبمانده و مصرفگرا را به استقلال رساند. بسیاری از مردم امروز نمیدانند ایران قبل از انقلاب چه شرایطی داشت؛ تنها کسانی که آن دوران را درک کردهاند، میدانند چه کار بزرگی انجام شده است.»
دکتر عارفی با اشاره به فضای اختناق و شکنجههای رایج در دوران رژیم پهلوی، به ذکر خاطرهای از یکی از علمای مبارز دوران پیش از انقلاب پرداخت. وی تأکید کرد که این خاطره، تنها نمونهای از خشونت و رفتارهای غیرانسانی ساواک با مبارزان انقلابی است و نشاندهنده عمق مظالمی است که بر نیروهای انقلابی وارد میشد.
او افزود: «۹۰ درصد مردم در فقر مطلق بودند، برق و آب و کفش و لباس نبود. ، تولید و استقلالی وجود نداشت. امروز، اگرچه دشمنان همچنان با رسانه و تبلیغات، حقیقت را وارونه نشان میدهند، اما اکثریت مردم ایران آگاه هستند و در راه اسلام و انقلاب ایستادهاند.»
دکتر عارفی در پایان سخنان خود یادآور شد که «آنچه امام باقر علیهالسلام آغاز کرد و امام خمینی رحمةاللهعلیه در دوران ما ادامه داد، مسیری است که ما را به استقلال، عزت، علم و آگاهی میرساند و وظیفهی ماست که در این مسیر ثابتقدم بمانیم.»